jumpers knee oefeningen

Patellapees tendinopathie of jumpers knee is een aandoening van de pees waarmee je knieschijf en daarmee je bovenbeen spieren vastzitten aan je onderbeen. Klachten hiervan kunnen ontstaan na een val met de knie op een harde ondergrond of bij overbelasting. Denk daarbij aan atleteten, volleyballers of krachtsporters zoals bijvoorbeeld crossfit.

In de afgelopen 10 tot 15 jaar is naar deze aandoening erg veel onderzoek gedaan. Fysiotherapeuten kunnen deze aandoening herkennen uit de anamnese en hun lichamelijk onderzoek. Eventueel kan dit aangetoond worden met echografie van de patellapees.

De conservatieve behandelwijze met goed resultaat is excentrisch trainen. Excentrisch trainen is het belasten van het spier/peesapparaat terwijl deze langer wordt. In plaats van concentrisch waarbij de spier verkort. Een simpel voorbeeld voor de biceps is het laten zakken van een gewichtje in de hand vanaf de schouder tot de elleboog gestrekt is. Het effect van excentrisch trainen bij een jumpers knee is drieledig:
-Peeshypertrofie: de pees wordt sterker doordat de (collageen)vezels in de kniepees beter gerangschikt worden
-Verbetering van de elastische peeseigenschappen: Dit door het stretching effect van excentrisch trainen.
-screloserend effect op de neovascularisatie: heel eenvoudig gezegd betekent dit dat het ingroeien van nieuwe haarvaatjes in de pees afneemt, waardoor de pijn afneemt.

Voor optimale resultaten moeten deze oefeningen pijn doen. Het is bij deze behandeling over het algemeen niet nodig om vaker bij uw fysiotherapeut te komen. Maar we raden u wel aan om een afspraak te maken met uw fysio in Breda voor gedegen onderzoek, uitleg van de oefeningen en advies m.b.t sport.

jumpers knee fysiotherapie oefeningen

spring knie oefeningen




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *